MagyarEnglishGerman
"A vásárlót úgy tehetjük elégedetté, ha olyan terméket/ szolgáltatást adunk neki el, amit nem hoz vissza, és boldogan alkalmazza" /Stanley Marcus/

Mi az ISO 9001: 2008?

Nemzetközi szabványon alapuló vállalatirányítási (szabályozási) rendszer, melyet több mint 100 országban alkalmaznak és fogadnak el – tanúsítva az ezzel rendelkező cégekről, hogy vevőik érdekeit elsődlegesen szem előtt tartva folytatják tevékenységüket.
A világon, 2008 végén, majdnem egymillió, Magyarországon, mintegy 4000 tanúsított céget tartottak nyilván és nagyon sok szervezet most dolgozik minőségirányítási rendszerének kialakításán, bevezetésén!

Miért jó ez Önnek?
  • Tanúsíttathatja (független testülettel) cége vállalatirányítási rendszerét, hogy
  • Meggyőzze vevőit érdekeik szem előtt tartásáról,
  • Független testülettel vizsgáltathatja át cége vállalatirányítási rendszerét,
  • Nemzetközi szabványnak megfelelő vállalatirányítási rendszert alkalmazhat
  • Helyzeti előnyt szerezhet konkurenciáival szemben!
Hatásai?
  • Szervezettség,
  • Ellenőrzöttség,
  • Hibamentes folyamatok és eljárások
  • Hatékonyabb szervezet.
  • Karcsúbb vezetés,
  • Csökkentett járulékos költségek,
  • Hatékony ellenőrzés,
  • Világos szervezeti felépítés és
  • Aktív kommunikáció.
Mire jó?
  • Helyzeti előnyt ad konkurenciáival szemben,
  • Racionalizált cégfelépítés, folyamatok és működés,
  • Optimalizált dolgozói létszámát,
  • A belső tartalékok, korlátok és a fejlődési lehetőségek kiaknázása.
Mi ez?
  • Nemzetközi szabványhoz igazodó menedzsment-eszköz, a piaci változásokból adódó kihívások megfelelésére,
  • A szervezet működése kritikus pontjainak meghatározására, megszüntetésére és
  • A vállalkozás folyamatos és dinamikus fejlesztésére.
Hogyan végezzük?
  • Helyzetfelméréssel kezdünk, majd
  • Elemezzük a szervezetet és dokumentációját,
  • Feltérképezzük a szabványhoz való igazítás mértékét és a tartalmi részeket,
  • A kritikus folyamatokat analizáljuk,
  • Kidolgozzuk a rendszert - közösen a cégvezető munkatársaival és
  • Kiépítjük a rendszert, majd
  • Leellenőrzünk mindent.

Az új kihívás: globális termelés – egyéni vevői igények
Minden vállalkozás, amely termékeket vagy szolgáltatásokat ad el, arra törekszik, hogy minél szélesebb vevőkörre tegyen szert. Ez nem könnyű feladat, de talán még nehezebb a megszerzett piaci részesedést megőrizni, különösen kínálati piacon. A minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket és útmutatókat - többek között - az ISO 9000 szabványsorozat tartalmazza, amelyet valamennyi fejlett országban elfogadtak és széles körben alkalmaznak.
Az ISO 9000 szabványsorozat
A szabványsorozat olyan szabványokból áll, amelyek nem egyetlen termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó előírásokat tartalmaznak, hanem a vállalkozás folyamataival, az irányítási rendszerrel kapcsolatos általános követelményeket, útmutatót.
Ebből következnek a szabványok alapvető jellemzői:
  • a követelményeket általánosan fogalmazzák meg, az alkalmazóra bízva a megvalósítás számukra megfelelő módszereinek kiválasztását. Ezen tulajdonságaik miatt szinte minden termék-előállító és szolgáltató szervezetnél alkalmazhatók;
  • a vevő és a szervezet közötti kapcsolatot a vevő szemszögéből szabályozzák.

A szabványsorozat tagjai: MSZ EN ISO 9001: 2008.

Ezekre az alapelvekre építve a szabványsorozat 4 alapszabványból áll. Ez azt is jelenti, hogy jelentősen lecsökken a szabványok száma, így az alkalmazók könnyebben eligazodhatnak közöttük.
Ez a szabvány tartalmazza a minőségirányítási rendszerek alapjait, a minőségirányításban használatos szakkifejezéseket. Célja a minőségirányítás területén egységesen alkalmazható terminológia megteremtése, valamint a szervezetek felső vezetői számára alapinformációk szolgáltatása:
  • a minőségirányítási rendszerek értelméről,
  • a termék- és a rendszerkövetelmények közti különbségről,
  • a minőségirányítási rendszerek szemléletéről,
  • a folyamat szemléletű megközelítésről,
  • a minőségpolitikáról és a minőségi célokról,
  • a felső vezetőségnek a minőségirányítási rendszerben betöltött szerepéről,
  • a dokumentációról,
  • a minőségirányítási rendszerek értékeléséről,
  • a folyamatos fejlesztésről,
  • a statisztikai módszerek szerepéről,
  • a minőségirányítási és más irányítási rendszerek kapcsolatáról, valamint
  • a minőségirányítási rendszer és a szervezeti kiválósági modellek közötti kapcsolatról.

MSZ EN ISO 9001: 2008. Ez a szabvány tartalmazza a minőségirányítási rendszer követelményeit. A szabvány célja változatlanul a vevői követelmények maradéktalan kielégítése, de szerkezete megváltozott, tartalma kiegészült. Egy felhasználóbarát, de az eddiginél nagyobb elkötelezettséget kívánó szabvány jött létre.

A szabvány az alábbi folyamatmodellre épül:

iso.gif
MSZ EN ISO 9004: 2008.

Ez a szabvány útmutatást tartalmaz a működés fejlesztéséhez, figyelembe véve a vevőn kívül létező, a szervezet jó működésében érdekelt többi érdekcsoport elvárásait is (tulajdonosok, szállítók, munkatársak, társadalom). Szerkezete megegyezik az ISO 9001: 2009 szabványéval, és tartalmazza annak követelményeit is. Az útmutató szerint a szervezeti működés úgy fejleszthető, hogy közben teljesíthetők az ISO 9001: 2008 szabvány szerinti tanúsítási követelmények is. Az ISO 9004: 2008 szabvány azonban deklaráltan nem tanúsítási célra készült, és nem az ISO 9001: 2008 szabvány bevezetéséhez szolgáló kiegészítő útmutató. Mindazonáltal nagyon jól felhasználható azon szervezetek számára is, amelyek kezdetben “csak” az ISO 9001: 2008 szabvány követelményeinek szeretnének megfelelni. Az ISO 9004: 2008 szabvány nagyon jó alapot jelent a kiválóság modellek alkalmazásához (pl. az EFQM modellhez).
  • Folyamat-központú felépítés: Az ISO 9001: 2008 szabvány szerkezete a vállalati irányítási és termelési/szolgáltatási folyamatokra épül, sokkal áttekinthetőbb és érthetőbb formában, mint az 1994-es kiadású szabványok. Az új szabvány tehát “felhasználó barát”. A folyamatokkal kapcsolatos követelmények tartalmilag nem változnak lényegesen.
  • Általános alkalmazhatóság: A szabvány eddig is minden szervezetre alkalmazható volt, függetlenül méretétől, termékének vagy szolgáltatásának jellegétől. A nyelvezet azonban nehezítette az alkalmazást. Az új szabvány igyekszik áthidalni ezt a nehézséget: általánosabb, mindenki számára értelmezhető megfogalmazásokkal. A szabvány készítői számára elsődleges fontosságú emellett a fordíthatóság figyelembe vétele is.
  • Vevőközpontúság (A vevőkkel kapcsolatos követelmények kibővültek:
- a vevői követelmények maghatározásának biztosítása, a jogszabályok, törvények valamint a vevő által meg nem fogalmazott, de szükséges termékjellemzők figyelembe vétele a szervezet feladata,
- a vevői megelégedettséget figyelemmel kell kísérni és elemezni kell, és ezeket az információkat fel kell használni a fejlesztéshez.
- A szállítók bevonása saját felügyeletünk alá: nem lehet kiszervezni kényes és a vevő szempontjából meghatározó folyamatokat a felügyelet alól. Ez is vevői érdekét szolgálja.
- A folyamatos fejlesztés követelménye.
Ez teljesen új követelmény, amely előírja a minőségirányítási rendszer folyamatos fejlesztését és az ehhez szükséges adatgyűjtést és adatelemzést. A folyamatos fejlesztés melletti elkötelezettségnek a minőségpolitikában is meg kell jelennie és végig kell kísérnie a rendszer működését. Ez a követelmény az ISO 14001:1996 szabvánnyal való összehangolást is segíti.
  • Összhang az ISO 14001: 1996 szabvánnyal. Az új szabványt úgy alakították ki, hogy az ISO 14001 szabvánnyal összhangban legyen. Ennek az a célja, hogy a felhasználók az eddiginél könnyebben építhessenek ki integrált minőségirányítási és környezetközpontú irányítási rendszert. Az új felülvizsgálati szabvány, az ISO 19011:2001 pedig gondoskodik arról, hogy a felülvizsgálatokat “integráltan” lehessen végrehajtani.

Mi az Ön teendője?
  • Mindenekelőtt ismerkedjen meg az új szabvány követelményeivel. Munkatársaink, akik részt vesznek a szabványosítási folyamatban, készséggel állnak rendelkezésére információkkal, képzési programokkal.
Fontolgatja minőségügyi rendszer kialakítását és bevezetését?
  • Mindenképpen célszerű az új szabvány szellemében nekifognia a rendszerépítésnek.
Szükséges-e tanácsadó igénybe vétele az átálláshoz?

  • Nem feltétlenül szükséges, de, ha Ön meg szeretné elkerülni a csapdákat, a lehető legkisebb költséggel és “sima” úton szeretne eljutni az ISO 9001: 2008 szabvány követelményei szerinti minőségirányítási rendszerének tanúsíttatásáig – akkor érdemes. Nem feltétlenül szükséges, de, ha Ön meg szeretné elkerülni a csapdákat, a lehető legkisebb költséggel és “sima” úton szeretne eljutni az ISO 9001: 2008 szabvány követelményei szerinti minőségirányítási rendszerének tanúsíttatásáig – akkor érdemes.
A tanúsításról
  • Az MSZ EN ISO 9001: 2008 szabvány szerinti tanúsítvány kiadásához teljes körű felülvizsgálatra van szükség.
  • A felülvizsgálatot kérheti a soros felügyeleti vagy újratanúsítási eljárás során. A legkisebb költség akkor jelentkezik, ha a soros újratanúsítás alkalmával kéri az új szabvány szerinti felülvizsgálatot.
  • Figyelembe véve, hogy a tanúsító testületek többségénél 3 évente kerül sor újratanúsításra, az átmeneti időszakba biztosan beleesik egy ilyen alkalom.
  • A két tanúsítás közti felügyeleti látogatásoknak az a jellemzője, hogy rövidebb, mint a tanúsítási eljárás. Ha tehát ilyen alkalommal kéri az új szabvány szerinti tanúsítást, többet kell fizetnie.

mail.pngKérdéseit
írhatja
meg itt

time.pngSzemélyes
találkozóhoz
határidőnapló




Az Ön cége fejlődéséért készítettük details2.png Lean ÖNaudit és details2.pngTeljes LEAN audit oldalainkat.
Ellenőrizze termelési folyamatait on-line= drasztikus költségcsökkentés: details.pngTPC system
 
< November 2018 >
H K Sze Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Partnerek

termeles_hu.jpg
productioncontrol_org.jpg
gyartasinfo_hu.jpg